АНАЛІЗ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ НА РИНКУ РЕСТОРАННИХ ПОСЛУГ
Анотація
У статті проведено порівняльний аналіз та здійснено оцінку ринкових позицій закладів ресторанного господарства, виявлено ключові напрями їх розвитку та шляхи підвищення конкурентоспроможності на ринку ресторанних послуг. Основною метою статті є проведення аналізу конкурентоспроможності та оцінювання потенціалу розвитку підприємств ресторанного господарства, обґрунтування напрямів покращення їх ринкових позицій. Проведено аналіз стану сучасного ринку ресторанних послуг, виявлено ключові напрями його розвитку. Розглянуто процедуру порівняльного графоаналітичного методу визначення конкурентоспроможності та рейтингу підприємств ресторанної сфери, що складається із таких елементів: формування критеріальних параметрів та встановлення їх питомої ваги; вибір підприємств-конкурентів аналогічного типу; визначення рангу оцінювальних характеристик; розрахунок індикаторів конкурентоспроможності та загального рангу підприємства; встановлення підприємства-лідера і підприємства-аутсайдера; побудова матриці, графіку та зони конкурентоспроможності й визначення радіусу кола лідерів підприємств. У ході графоаналітичного аналізу розраховано індикатори оцінювання потенціалу досліджуваних підприємств на ринку ресторанних послуг за визначеними критеріальними параметрами, а також рівень їх конкурентоспроможності. На основі отриманих показників побудовано матрицю та графік конкурентних позицій досліджуваних закладів ресторанного господарства, а також встановлено діапазон їх розташування у зоні конкурентного поля. Це дозволило встановити ринкове становище ресторанних підприємств, яке характеризується такими особливостями: ресторан «Silver» розміщується у зоні невикористаного потенціалу; ресторан «Магнум» знаходиться найближче до лідера, у зоні очікування нападу; ресторан «Оазис» займає зону лідерів, а ресторан «Квітан» – зону аутсайдерів. За результатами оцінювання положення ресторанного підприємства «Квітан» сформульовано пропозиції щодо удосконалення його діяльності та зміцнення конкурентних позицій, які включають: покращення атмосфери, підвищення рівня комфорту, якості обслуговування, кваліфікації персоналу та озеленення території ресторану.
Посилання
2.Маршал А. Принципи економічної науки. Т. 1. 1983. 401 с.
3.Мазаракі А.А., Лігоненко Л.О., Ушакова М.М. Економіка торговельного підприємства. Київ : Хрещатик, 1999. 800 с.
4.Осташко Т.О. Аналіз конкурентоспроможності товарів м'ясомолочної групи на внутрішньому ринку України в умовах СОТ. Освітній портал «Облік і фінанси АПК». URL: https://magazine.faaf.org.ua/analizkonkurentospromozhnosti-tovariv-m-yasomolochnoi-grupi-na-vnutrishnomu-rinku-ukraini-v-umovah-sot.html.