ПРО МОДЕЛЬ ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ КЕРОВАНИХ ОДНОКАНАЛЬНИХ ТРАНСПОРТНИХ ПРИСТРОЇВ

Ключові слова: модель, відмова, автоматичне керування, роботизовані бортові транспортні системи, функціональна безпека, одноканальні контрольовані пристрої

Анотація

У статті розглянуто питання функціональної безпеки одноканальних транспортних пристроїв роботизованих бортових систем. Показано, що технічні пристрої на транспорті, які розробляються в даний час, в більшості своїй охоплені вбудованим контролем. Дослідженням безпеки та надійності одноканальних контрольованих пристроїв не приділено достатньої уваги. Так, у існуючих нормативних документах щодо надійності, комплексний показник надійності (коефіцієнт готовності пристрою) визначається у вигляді відношення середнього напрацювання на відмову до суми середнього напрацювання на відмову та середнього часу відновлення. Значення коефіцієнта готовності, визначене для умов роботи об'єкта, коли середній параметр потоку відмов і середня тривалість відновлення залишаються сталими. Таке трактування передбачає, будь-який відмова пристрою виявляється і потім відразу відновлюється, тобто вбудовані засоби контролю ідеальні. У реальних умовах складно створити засоби контролю, що забезпечують повну гарантію виявлення відмови. Розглянуто підхід, що формалізує прикладні проблеми функціональної безпеки та дає змогу знайти оптимальні рішення прикладних завдань. Технічні пристрої на транспорті, що розробляються в даний час, у більшості своїй охоплені вбудованим контролем. Дослідженням безпеки та надійності одноканальних контрольованих пристроїв не приділено достатньої уваги. Отримано формульні вирази стаціонарних імовірнісних для відновлюються одноканальних пристроїв із вбудованим апаратним контролем. Вони дозволяють враховувати реальні характеристики ефективності та надійності засобів контролю, підвищуючи при цьому достовірність одержуваних результатів аналізу систем. Відомо, що надійність транспортного пристрою ця властивість зберігати працездатність на протязі заданого часу із збереженням заданих експлуатаційних характеристик за відповідних технічних умов експлуатації. Ця властивість безпосередньо пов'язана з економічними експлуатаційними параметрами. В кінцевому підсумку, економічні параметри, в сучасних умовах, відіграють вирішальну роль як у виробництві цього пристрою, так і бізнес-процесах експлуатації. Коротко розглянуте часові показники безпеки та надійності одноканального контрольованого пристрою. Визначене показники тривалості часу між відмовами та окремо між прихованими відмовами, а також часу відновлення та часу простою пристрою.

Посилання

1. Надійність техніки. Терміни та визначення : ДСТУ 2860-94 – [Чинний від 1 січня 1996] – К.: Держспоживстандарт України, 1994. – 75 с. – (Національні стандарти України).
2. Путінцєв Н. Д. Апаратний контроль управляючих цифрових обчислювальних машин. / Путінцєв Н. Д. – М.:Сов.радіо.1966. -157с.
3. Вентцель Е.С. Теорія випадкових процесів та її інженерне застосування. / Вентцель Е.С., Овчаров Л.А.- М.: Навука. 1991. 384 с. ISBN 5-02-014125-9
4. Надійність технічних систем: Довідник / Бєляєв Ю.К., Богатирьов В.А., Болотін В.В. та ін.; За ред. І.А. Ушакова – М.: Радіо та зв'язок.1985. 608с.
Опубліковано
2025-06-09
Як цитувати
Разгонов, С. А., Леснікова, І. Ю., Огліх, В. В., & Шаповалов, О. В. (2025). ПРО МОДЕЛЬ ФУНКЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ КЕРОВАНИХ ОДНОКАНАЛЬНИХ ТРАНСПОРТНИХ ПРИСТРОЇВ. Системи та технології, 69(1), 237-244. https://doi.org/10.32782/2521-6643-2025-1-69.28
Розділ
АВТОМОБІЛЬНИЙ ТРАНСПОРТ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають