ДОСЛІДЖЕННЯ КРОС-КОРДОННИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ ЗЕРНОВИХ ВАНТАЖІВ АВТОМОБІЛЬНИМ ТА ЗАЛІЗНИЧНИМ ТРАНСПОРТОМ
Анотація
У статті досліджено крос-кордонні перевезення зернових вантажів автомобільним та залізничним транспортом. З метою проведення детального аналізу досліджено організацію перевезення зерна з України в Німеччину залізничним та автомобільним транспортом за маршрутом Луків, Україна – Росток, Німеччина. Проаналізовано час перевезення вантажу на маршруті з розподілом за видами операцій: – час під вантажними та митними операціями; простій під технічними операціями та час в русі. Розраховані маршрутна та ходова швидкість перевезення зерна автомобільним та залізничним транспортом. Виявлено основні «вузькі місця» в технології крос-кордонних перевезень зернових вантажів з України. Для комплексної оцінки переваг і недоліків використання залізничного або автомобільного транспорту для перевезення зернових вантажів розрахована вартість за маршрутом, що досліджувався. Виконано порівняльний аналіз вартості перевезення зерна при виборі різних схем перевезення. Побудовано залежності вартості перевезення від відстані. Знайдені області економічної доцільності використання автомобільного транспорту у порівнянні із залізничним. Порівняльний аналіз тарифних систем перевезення зернових вантажів на великі відстані в експортному сполученні різних залізничних компаній перевізників з варіантами перевезення автомобільним транспортом засвідчив конкурентоспроможність автотранспортного тарифу в зоні перевезення до 130 км. На основі розрахованих за публічними тарифами залежностей величин тарифу перевезення 1 тони зерна залізничними компаніями-перевізниками та автотранспортом від відстані перевезення виявлені зони економічної доцільності використання автотранспорту. Перша зона доцільності використання автотранспорту у порівнянні з найнижчим залізничним тарифом DB Cargo Polska S.A. знаходиться в межах 50 км. Друга зона за тарифом АТ «Укрзалізниця» – до 94 км. Третя зона за PKP Cargo S.A. – до 130 км. Зроблено висновок щодо ефективності транскордонних перевезень зернових вантажів автомобільним та залізничним транспортом з України в Німеччину.
Посилання
2. Thomson Reuters. Pavel Polityuk, Marek Strzelecki and Maytaal Angel «Analysis: Ukraine lacks viable plan B to boost grain exports via rail, road or river», November 17, 2022 URL: https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-lacks-viable-plan-b-boost-grain-exports-via-rail-road-or-river-2022-11-17/ (дата звернення 06.12.2022)
3. Aris Christodoulou & Panayotis Christidis, «Cross-border transport infrastructure in the EU» JRC Research Reports JRC113364, Joint Research Centre (Seville site), 2019. URL: https://ideas.repec.org/p/ipt/iptwpa/jrc113364.html (дата звернення 06.12.2022)
4. Pemberthy R. J. I.; Muriel-Villegas J. E.; Correa-Espinal A. A. A cross-border, long haul freight transportation problem with transhipments. International Journal of Logistics Systems and Management. 2019. Vol. 32(3/4). P.437-464. URL:: https://www.researchgate.net/publication/331559241_A_cross-border_long_haul_freight_transportation_problem_with_transhipments (дата звернення 06.12.2022)
5. Pajic V., Andrejic M., Kilibarda M. Sustainable transportation mode selection from the freight forwarder's perspective in trading with western EU countries. Sustainable Futures. 2022. Vol. 4. 100090. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666188822000247 (дата звернення 06.12.2022)
6. Shinghal N. Economic and Political Weekly. 2005. Vol. 40, No. 25 , pp. 2587-2593. URL: https://www.jstor.org/stable/4416788 (дата звернення 06.12.2022)
7. Daramola A. A comparative analysis of road and rail performance in freight transport: an example from Nigeria / Urban, Planning and Transport Research. 2022. Vol.10. Issue 1. P. 58-81. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21650020.2022.2033134 (дата звернення 06.12.2022)
8. Nelldal Bo-L. Competition and co-operation between railways and trucking in long distance freight transport – an economic analysis / Paper to 3nd KFB-Research conference «Transport Systems – Organisation and Planning» at Stockholm School of Economics 13/14 of June 2000. URL: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:506661/FULLTEXT01.pdf (дата звернення 06.12.2022)
9. Archettia C., Peirano L., Speranzab M. G. Optimization in multimodal freight transportation problems: A Survey. European Journal of Operational Research. 2022. Vol. 299(1). P. 1-20. URL: https://www.sciencedirect. com/science/article/pii/S0377221721006263 (дата звернення 06.12.2022)
10. Carboni, A., Chiara D. B. Range of technical-economic competitiveness of rail-road combined transport.Eur. Transp. Res. 2018. Vol. 10. 45 p. URL: https://etrr.springeropen.com/articles/10.1186/s12544-018-0319-3 (дата звернення 06.12.2022)
11. Офіційний сайт European Commission – North Sea-Baltic Corridor. URL: https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/infrastructure-and-investment/trans-european-transport-network-ten-t/north-sea-baltic-corridor_en (дата звернення 03.07.2022)
12. Офіційний сайт European Commission – Trans-European Transport Network (TEN-T). URL: https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/infrastructure-and-investment/trans-european-transport-network-ten-t_en (дата звернення 03.07.2022)
13. Правила дорожнього руху України [чинна редакція Постанови КМУ від 28.10.2022 р URL: https://ips.ligazakon.net/document/KP011306?an=419 (Дата звернення: 06.11.2022)
14. European Commission. Speed limits. URL: https://ec.europa.eu/transport/road_safety/going_abroad/spain/speed_limits_en.htm (Дата звернення: 06.11.2022)
15. Асоціація міжнародних автомобільних перевізників України (АсМАП) – Закон України №2819-IV «Про приєднання України до Європейської Угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення (ЄУТР)» [від 07.09.2005]. URL: http://www.asmap.org.ua/index1.php?idt=58979 (Дата звернення: 06.11.2022)
16. Taryfa towarowa PKP Cargo S.A. (TT PKP Cargo): [obowiązuje od 1 lutego 2022 roku]. URL: https://www.pkpcargo.com/media/1004598/tt_pkp_cargo_2022.pdf (Дата звернення: 06.11.2022)
17. DB Cargo. Standard Rates and other Provisions of DB Cargo AG: [valid from 1 april 2022]. URL: https://www.dbcargo.com/resource/blob/7306164/f4ce74b17f3cc7c0df1c8d5964405386/Standard-Rates-and-other-Provisions-of-DB-Cargo-AG-2022_EN-4-data.pdf (Дата звернення: 07.11.2022)
18. Офіційний веб-сайт компанії DB Cargo Polska S.A. – Тарифи на товари. Принципи визначення вартості доставки. Товарний тариф DB Cargo Polska S.A. : [від 01.09.2022] URL: https://pl.dbcargo.com/rail-pl-pl/strefa-klienta/taryfy-towarowe# (Дата звернення: 06.10.2022)
19. Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 15 квітня 2009 р. за № 340/16356. Офіційний сайт Верховної Ради України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0340-09#Text
20. Коефіцієнти до Збірника тарифів. Офіційний сайт АТ «Укрзалізниця». URL: https://www.uz.gov.ua/cargo_transportation/tariff_conditions/transportation_in_ukraine/the_coefficients_of_the_collection_rates/.(Дата звернення: 06.10.2022)
21. Договір про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом. Офіційний сайт Центр Транспортної Логістики (ЦТЛ) АТ «Укрзалізниця». URL: https://uz-cargo.com/contractcarriage.html (Дата звернення: 06.10.2022)