ДО ПРОБЛЕМИ МОДЕЛЮВАННЯ АЕРОДИНАМІКИ НАДВОДНИХ ТРАНСПОРТНИХ АПАРАТІВ
Анотація
У статті розглянуто проблеми моделювання аеродинаміки надводних швидкісних транспортних апаратів крилевого компонування, що рухаються на невеликій відстані від водної поверхні. Для їх підтримки в повітрі повинен використовуватися екранний ефект, що формується під впливом близькості до водної поверхні. Ефект близькості землі спостерігається на авіаційному транспорті в злітно-посадкових режимах літаків. Близькість землі впливає на формування аеродинамічних характеристик транспортних апаратів. На сьогодні дослідження аеродинаміки перспективних транспортних апаратів, що рухаються поблизу підстилаючої поверхні можливе з використанням наступних підходів: натурних випробовувань; моделювання на спеціальних треках; моделювання в аеродинамічних трубах. Натурні випробовування за звичай використовуються на фінальних етапах розробки транспортних апаратів. моделювання на спеціальних треках пов’язане з складністю зняття аеродинамічних характеристик і не отримало поширеного застосування. Найбільш придатним вважається моделювання з використанням аеродинамічних труб. Сучасний рівень оснащеності експериментальних лабораторій дозволяє коректно проводити аеродинамічні дослідження літальних апаратів. Проте при моделюванні аеродинамічних процесів навколо транспортних апаратів, що рухаються поблизу межі розділу середовищ виникають складні проблеми з відтворенням умов динаміки руху. В роботі детально розглянуті методи дослідження впливу близькості землі на формування аеродинамічних характеристик транспортних апаратів в аеродинамічних трубах. До них належать: метод з використанням нерухомої пластини; метод дзеркального відображення моделі; метод з відсмоктування або здування примежового шару; метод з застосуванням рухомого поясу. Проведено оцінку можливості їх використання для моделювання аеродинаміки швидкісних надводних транспортних апаратів крилового компонування. При моделюванні обтікання швидкісних транспортних апаратів, що рухаються поблизу водної поверхні, виникає ряд труднощів, пов`язаних з реалізацією реальних умов обтікання, а саме урахування динаміки руху водної поверхні. В ідеалі між транспортним апаратом та водною поверхнею реалізується відносний рух. Проведений огляд методів, які застосовується при моделюванні аеродинаміки транспортних засобів над твердим екраном виявився малопридатним для швидкісних транспортних апаратів крилевого компонування, що рухаються на невеликій відстані від водної поверхні. Забезпечення подібності відносного руху є надзвичайно складною задачею. Вона вимагає обґрунтованого аналізу фізичних процесів та пошуку шляхів розробки фізичних та математичних моделей, придатних для використання при проектуванні швидкісних надводних транспортних апаратів крилевого компонування. Це повинні бути моделі від простих інженерних методик до методик на основі повних та осереднених рівнянь Нав’є-Стокса.
Посилання
2. Аэродинамика ракет: В 2-х книгах / Дж. Аллен, Ф. Балтакис, С. Вукелич и др. ; под ред. М. Хемша, Дж. Нилсена; пер. с англ. А.Д. Хонькина. М.: Мир, 1989. 738 с.
3. Бабенко В.В., Кузнецов А. И., Мороз В.В. Методика проведения буксировочных испытаний в опытовом бассейне с помощью двух моделей глиссирующего судна. Прикладна гідромеханіка. 2003. т. 5(77), № 4. C. 5–11.
4. Бирман П.У. Обзор. Течение вблизи плохо обтекаемых тел, применимых к аэродинамике автомашин. Труды американского общества инженеров механиков. Теоретические основы инженерных расчетов. 1980. T. 102, № 3. C. 85–97.
5. Brendon, D.M., Ngunn, L.T. (1989). Eksperimentalnoe issledovanie vliyaniya geometricheskoy formyi nosovoy chasti fyuzelyazha na harakteristiki ustoychivosti samoleta pri bolshih uglah ataki, AKT, (5), 42-57.
6. Byichkova, N.M., Dikovskaya, N.D., Larichkin, V.V. (1990). Vzaimodeystvie poperechno obtekaemogo tsilindra s blizko raspolozhennyim ekranom. Yzv. SO AN SSSR. Cer. teh. nauk, (1), 57-63.
7. Gordon M.G. (1965). . Eksperimentalnoe issledovanie polya skorostey i davleniy vokrug profilya vblizi zemli. Trudyi TsAGY, (974), 1- 24.
8. Gorlin S.M. (1970), Eksperimentalnaya aeromehanika. Moskva: Vyisshaya shkola.
9. Guho, V.G. (1987). Aerodinamika avtomobilya. Moskva: Mashinostroenie.
10. Prykhodko, A.A., Sokhatskyi, A.V. (1998). Matematicheskoe i eksperimentalnoe modelirovanie aerodinamiki elementov transportnyih sistem vblizi ekrana. Dnepropetrovsk: Nauka i obrazovanie.
11. Sedov, L.I. (1987). Metodyi podobiya i razmernosti v mekhanike. Moskva: Nauka.
12. Serebriyskiy, Ya. M., Biyachuev, Sh. A. (1939). Issledovanie v trube gorizontalno ustanovivshegosya dvizheniya kryila na nebolshom rasstoyanii ot zemli. Trudyi TsAGI. (437), 1- 32.
13. Mercker, E., Wiedemann, J. (1990). Comparison 7of different ground simulation techniques for use in automotive wind tunnels. SAE technical paper series, (9000321), 1-16.
14. Sokhatskyi, A. V. (2010). Teoretychni osnovy stvorennia aerodynamichnykh komponuvan perspektyvnykh shvydkisnykh transportnykh aparativ (dys. doktora tekhnichnykh nauk). Dnipropetrovsk. Ukraina.
15. Panchenkov, A.N., Drachev, P.T., Lyubymov, V.I. (2006). Ekspertiza ekranoplanov. Nizhniy Novgorod.
16. Belynskiy, V.G. (2006). O vozmuschennom dvizhenii ekranoplanov nad vzvolnovannoy poverhnostyu morya. Prykladna hidromekhanika, (3), 3 - 15.
17. Achenbach, E. (1972). Experiments on the flow past spheres at very high Reynolds numbers. J. Fluid Mech., ( 54). 565–575.
18. Reynolds, G.A., Sarik, V.A. (1986). . Eksperimentalnoe issledovanie ustoychivosti pogranichnogo sloya na ploskoy plastine s otsosom. Aerokosmicheskie tehnika, (11), 202-207.
19. Ohtahi, K., Takei, N., Sakamoto, H. (1972) Nissan full scale tunnel - its application to passenger car design. Soc. Automot. Eng.( SAE), (720100).
20. Volgepohl, G. (1934) Luftwiderstand von Eisenbahn-ahrzeungen: Z. Ver. Dtsch. Ing .
21. Aiba, S., Tsuchida, H. (1985) Heat transfer around a circular cylinder near a plane boundary. Trans. ASME, (Vol. 51), 866-873.
22. Haga, T., Kawaquiti, M., Fukuchi, G., Yamamoto, A. (1968). Aerodynamics of High Speed Train. Monthly Bul. Int. Railway Congr. Assoc., (2), 1–25.
23. Yun, L., Bliault, A., Doo, J. (2010). Wig graft and ekranoplan. Ground effect craft techlogy. NY.: Springer Science + Business Media.
24. Maskalik, A.I., Nagapetyan, R.A., .. Ivanenko, V.V. (2005). Ekranoplanyi: transportnyie suda 21 veka. Sankt Piterbug: Sudostroenie.
25. Epshteyn, L. A. (1980). Gidrodinamicheskie metodyi issledovaniya zadach aerodinamiki. Trudyi TsAGI. (2035). 1-28.