ТЕХНОЛОГІЇ ЕКСКУРСІЙНОГО ТА СУПРОВІДНОГО ОБСЛУГОВУВАННЯ У СФЕРІ ТУРИЗМУ ТА ГОСТИННОСТІ
Анотація
Статтю присвячено аналізу та систематизації технологій екскурсійного та супровідного обслуговування у сфері туризму та гостинності, за різних трактувань екскурсії та супроводу: по-перше, як туристичної послуги, коли застосовуються головним чином сервісні технологічні прийоми, по-друге, як методу навчання з використанням насамперед педагогічних прийомів, по-третє, як інструменту реклами та популяризації з пріоритетним базуванням на маркетингових інструментах та PR-технологіях. Обґрунтовано спільні та відмінні риси між екскурсією та супроводом, запропоновано поняття екскурсійно-супровідного заходу (ЕСЗ). Наведено авторську технологічну схему супроводу типового одноденного пізнавального автобусного туру як прикладу та підґрунтя для формування стандартів туристичного супроводу в умовах «економіки вражень». Окремі послуги та загалом діяльність, пов’язана з підготовкою та проведенням екскурсій та супроводу, а також з екскурсійним та супровідним обслуговуванням туристичних подорожей, освітніх, ділових та рекламних заходів, є змістовно та технологічно складними операціями, що вимагають досить широкого спектру професійних знань, навичок та особистісних характеристик її постачальників, включаючи високу відповідальність (у т. ч. фінансову), обізнаність з Google-картами та правилами створення контенту для соціальних мереж, стресостійкість та ефективність у прийнятті рішень з урахуванням величезного спектру можливих непередбачених ситуацій під час подорожі. Розмежування екскурсії та супроводу залежить від співвідношення екскурсійних та супровідних послуг. Будь-яка екскурсія або в цілому програма туристичної подорожі являє собою результат творчого процесу, де цінується креатив, незвичність та індивідуальний підхід. Тому процеси екскурсійного та супровідного обслуговування не можуть бути піддані абсолютній формалізації. При стандартизації технологічних процесів туристичного супроводу та проведення екскурсій в умовах «економіки вражень» варто знайти «золоту середину» між забезпеченням високої якості послуг та проявами творчої уяви та креативності.
Посилання
2. Білянська М. М., Бондаренко Л. І., Лазебна О. М. Застосування методу інтерпретації в процесі проведення екскурсій екологічного спрямування. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70. Т. 1. С. 36–41.
3. Богатирьова Г. А., Ніколайчук О. А., Романуха О. М., Снігур К. В. Організація туристичної діяльності: методика та практика : навч. посіб. Кривий Ріг: ДонНУЕТ, 2020. 159 с.
4. Боярська М. О. Сутність та визначення економіки вражень на сучасному етапі розвитку економіки України. Молодий вчений. 2016. № 4. С. 25–27.
5. Верес К. О. Інноваційні технології в екскурсійному супроводі. SWorld. 2014. Т. 34. Вип. 2. С. 29–34.
6. Гаврилюк О. В., Півньова Л. В. Економіка вражень – новий креативний тренд туристичного бізнесу. Тези доповідей ІV Міжнар. наук.-практ. конф.-фестивалю «Нематеріальна культурна спадщина як сучасний туристичний ресурс: досвід, практики, інновації» (м. Київ, 20-21 травня 2021 р.). Київ: Вид. центр КНУКіМ, 2021. С. 335–339.
7. Галасюк С. С. Проблемні питання організації діяльності фахівців туристичного супроводу в Україні. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. Вип. 7. С. 566–569.
8. Горб К. М., Корнєєв М. В., Кучер М. М. Гостинність в готельно-ресторанному та туристичному бізнесі: загальні засади досліджень та особливості підготовки фахівців. Науковий погляд: економіка та управління. 2024. № 1 (85). С. 111–119.
9. Горб К. М., Корнєєв М. В., Кучер М. М. Комунікативні компетентності персоналу в туристичному, готельному, ресторанному менеджменті та маркетингу. Науковий погляд: економіка та управління. 2025. № 1 (89). С. 74–79.
10. Гудкова Н. Інтерпретація спадщини: як проводити екскурсії цікаво. URL: https://www.britishcouncil.org.ua/heritage-interpretation-how-make-excursions-camptivating
11. Джинджоян В. В., Тесленко Т. В., Горб К. М. Інноваційні технології в туризмі та гостинності: навчальний посібник. Київ: Видавництво «Каравела», 2022. 340 с.
12. Дишкантюк О. В. Економіка вражень – сучасний етап розвитку суспільного виробництва. Економіка харчової промисловості. 2016. Том 8. Вип. 4. С. 3–9.
13. Касинець О. В. Ефективна підготовка фахівців туристичного супроводу (екскурсоводів) – потреба сучасності. Сучасні тенденції розвитку науки і освіти в умовах поглиблення євроінтеграційних процесів : збірник тез доповідей ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, 17-18 травня 2018 р., Мукачево / Ред. кол. : Т. Д. Щербан (гол. ред.) та ін. Мукачево : Вид-во МДУ, 2018. С. 432–434.
14. Кіптенко В. К., Малиновська О. К. Організація екскурсійних послуг: Підручник. Херсон : ОЛДІ- ПЛЮС, 2018. 518 с.
15. Коваленко О. В. Визначення професійних компетентностей, якими повинен володіти фахівець туристичного супроводу (гід-екскурсовод). Проблеми та шляхи реалізації компетентнісного підходу в сучасній освіті: матеріали Міжнародної науково-методичної Інтернет-конференції, 14-15 травня 2020 року / за заг. ред. О. А. Жукової. Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2020. C. 57–62.
16. Коваленко О. В. Особливості підготовки фахівців туристичного супроводу (гідів-екскурсоводів) у країнах Європейського Союзу. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрого- бич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 27, том 3. С. 102–106.
17. Король О. Д. Організація екскурсійних послуг у туризмі : навч.-метод. посібник. Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2016. 144 с.
18. Крівенко Є. Є., Поколодна М. М. Сучасні інноваційні форми проведення екскурсій. Матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. «Сучасні тенденції розвитку індустрії туризму та гостинності: глобальні виклики»(м. Харків, 15 квітня 2024 р.). Харків: ХНУМГ імені О. М. Бекетова, 2024. С. 252–254.
19. Лисюк Т. В., Терещук О. С., Дмитрук О. О. Екскурсійне обслуговування у структурі туристичного продукту. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 28 (1). С. 175–178.
20. Машіка Г. Особливості використання мобільних додатків в організації та проведенні екскурсій. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2024. № 1 (11). С. 32–39.
21. Мистецтво інтерпретації природи: найцікавіше з тренінгу WWF Україна для Київського зоопарку. 2019. URL: https://wwf.ua/?344371/interpretation-zoo
22. Мілінчук О. В., Кириєнко Ю. О. Стандартизація вітчизняних туристичних послуг в контексті європейської інтеграції. Вісник Житомирського державного технологічного університету. Серія : Економічні науки. 2015. № 2. С. 169–174.
23. Нещеретний Б. С., Поколодна М. М. Використання інноваційних технологій на екскурсіях. Матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. «Сучасні тенденції розвитку індустрії туризму та гостинності: глобальні виклики» (м. Харків, 15 квітня 2024 р.). Харків: ХНУМГ імені О.М. Бекетова, 2024. С. 254–255.
24. Організація туризму: підручник / За заг. ред. д.е.н., проф. В. Я. Брича. Тернопіль : ТНЕУ, 2017. 448 с.
25. Паньків М. М. Економіка вражень як інструмент застосування готельного продукту. Гостинність, сервіс, туризм: досвід, проблеми, інновації. Матеріали Х Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 6-7 квітня 2023 р.). Київ: КНУКІМ, 2023. С. 370–371.
26. Сокол Т. Г. Визначення фахових компетентностей професійної підготовки фахівців туристичного супроводу з урахуванням вимог сучасного інформаційного суспільства. Інтернет-освіта-наука-2016 : Матеріали Десятої міжнародної науково-практичної конференції ІОН-2016 (11-14 жовтня 2016 р.). Вінниця: ВНТУ, 2016 С. 117–118.
27. Сокол Т. Професійна підготовка туристичних гідів в Україні у світлі європейських вимог. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія : Туризм. 2019. Т. 2. № 2. С. 157–163.
28. Технологія туристичної діяльності : лабораторний практикум / укл. Т. Д. Cкутар. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2020. 64 с.
29. Чубукова О. Ю., Яренко А. В. Економіка вражень: передумови зародження, головні ідеї, економічна сутність. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія : Економічні науки. 2016. № 6. С. 92–98.