РОЗРОБКА МЕТОДУ КЛАСИФІКАЦІЇ ФУНКЦІОНАЛЬНИХ ВІДМОВ РАДІОЕЛЕКТРОННИХ НАВІГАЦІЙНИХ СИСТЕМ, ЩО БАЗУЄТЬСЯ НА ТЕОРІЇ НЕЧІТКИХ МНОЖИН

Ключові слова: критерії оптимізації, функціональні відмови, радіоелектронні навігаційні системи

Анотація

Безперервне зростання складності радіоелектронних навігаційних систем повітряних суден і розширення кола виконуваних ними функцій призвели до того, що для управління технічним станом радіоелектронних навігаційних систем, підприємства, що їх експлуатують змушені виконувати значний обсяг робіт з технічного обслуговування і ремонту.Експлуатаційні витрати на технічне обслуговування і ремонт радіоелектронних навігаційних систем в даний час досягають 30-40% від загальної вартості технічного обслуговування і ремонту повітряних суден [1]. Тому актуальним є питання підвищення ефективності системи технічного обслуговування і ремонту за рахунок зниження експлуатаційних витрат при збереженні льотної придатності та конкурентоспроможності повітряних суден. У роботі проведено визначення критеріїв оптимізації технічного забезпечення радіоелектронних навігаційних систем на основі обґрунтування можливості використання різних технічних і техніко-економічних показників ефективності експлуатації, проведена класифікація радіоелектронних навігаційних систем за ознаками, які враховують специфічні особливості їх використання за призначенням. Проведена класифікація можливих варіантів стратегій технічного обслуговування і ремонту радіоелектронних навігаційних систем, які розрізняються рівнем діагностичного забезпечення і місцем відновлення блоків і модулів. Для правильного підходу до оптимізації обмінного фонду здійснена класифікація варіантів побудови системи управління запасами і визначена кількість рівнів зберігання запасів.Відповідно до видів особливих ситуацій, встановленими нормами льотної придатності, класифіковано радіо-електронні навігаційні системи за ступенем впливу функціональних відмов на безпеку польотів повітряних судів. Розроблена класифікація на основі оцінки ймовірностей виникнення функціональних відмов в польоті за наявності інформації про показники надійності радіоелектронних навігаційних систем. Для варіанту відсутності статистичних даних для розрахунку імовірнісних показників розроблено метод класифікації радіоелектронних навігаційних систем на основі логіко-лінгвістичному підходу з використанням теорії нечітких множин.

Посилання

1. Airline manufacturer maintenance program planning document: MSG-3. / ed. by Air Transport Assocociation of America. Maintenance Steering Group – 3 Task Force. 2nd ed. Washington, DC : Air TransportAssociation of America, 1993.
2. Pham H., Wang H. Reliability and Optimal Maintenance. Springer, 2006.
3. Gertsbakh I. B. Reliability theory: With applications to preventive maintenance. Berlin : Springer, 2000. 219 p.
4. Pham H., Wang H. Imperfect maintenance. European Journal of Operational Research. 1996. Vol. 94, no. 3. P. 425–438. URL: https://doi.org/10.1016/s0377-2217(96)00099-9
5. Stochastic Models in Reliability and Maintenance / ed. by S. Osaki. Berlin, Heidelberg : Springer Berlin Heidelberg, 2002.
6. Kumar U. D. Reliability, Maintenance and Logistic Support: – A Life Cycle Approach. Boston, MA : Springer US, 2000. 490 p.
Опубліковано
2025-06-09
Як цитувати
Рагулін, С. В. (2025). РОЗРОБКА МЕТОДУ КЛАСИФІКАЦІЇ ФУНКЦІОНАЛЬНИХ ВІДМОВ РАДІОЕЛЕКТРОННИХ НАВІГАЦІЙНИХ СИСТЕМ, ЩО БАЗУЄТЬСЯ НА ТЕОРІЇ НЕЧІТКИХ МНОЖИН. Системи та технології, 69(1), 194-204. https://doi.org/10.32782/2521-6643-2025-1-69.23
Розділ
МАШИНОБУДУВАННЯ (ЗА СПЕЦІАЛІЗАЦІЯМИ)