УПРАВЛІННЯ ТРАНСПОРТНИМИ СИСТЕМАМИ ІНТЕРМОДАЛЬНИХ ТА МУЛЬТИМОДАЛЬНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ

Ключові слова: транспортні системи, інтермодальні перевезення, високошвидкісний транспорт, задача маршрутизації

Анотація

Транспортна система економіки в умовах глобалізації важливий компонент інноваційно-технологічний розвиток країни та світу. В єдине ціле транспортна система безпеково, економічно, технологічно та екологічно поєднує різні функціональні складники. Це свідчить про багатоаспектність проблем транспортних систем. Проаналізовано вплив військової агресії Росії, виклики для вантажних та пасажирських перевезень в умовах війни для логістичних процесах українських підприємств. Розглянуто стратегії які можуть зменшити вплив воєнного конфлікту, забезпечити неперервність постачання.На перехід суспільства на нову техніко-економічну парадигму на тлі значної ролі транспорту впливає категорія часу. Проривні технологічні рішення у напрямку інтермодальності, високошвидкісні види транспорту, Maglev, високошвидкісні магістралі сприятимуть становленню нової інтегрованої транспортної системи світу. Тому економіка високих швидкостей стає прерогативою модернізації. Кардинальне збільшення внеску транспортних систем може бути досягнуто завдяки збільшенню пропускної здатності транспортних систем, інтермодальності, digital-технологіям, оптимізації, підвищенню швидкості. Процеси інтернаціоналізації транспортних систем відбиваються на формуванні принципово нової організації вантажопотоків.Інтермодальні перевезення забезпечують скорочення часу доставлення. Точне планування, узгоджена робота учасників логістичного ланцюга та мінімізація перевантажень породжують транспортно-логістичні переваги. Запропоновано математичну модель задачі маршрутизації інтермодальних перевезень у дискретному просторі. Задача формування оптимальних маршрутів може бути сформульована, як задача покриття спеціального графа ланцюгами заданої структури. Як критерій пропонується: мінімізація витрат мінімальна кількість транспортних засобів. Крім того, терміни доставлення не можуть перевищувати заданих значень. Наведена модель належить до класу NP-складних задач.

Посилання

1. Про схвалення Національної транспортної стратегії України на період до 2030 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2025-2027 роках: Постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2024 р. № 1550. Офіційний вісник України. 2025. 29 січ. № 8, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1550-2024-%D0%BF#Text
2. Special report: Intermodal freight transport EU still far from getting freight off the road: European Court of Auditors. 2023, № 08. URL: https://surl.lu/pbgiku
3. Рік війни: як конфлікт в Україні вплинув на транспортний сектор Європи? 2023, URL: https://surli.cc/ztnffq
4. European Commission. Sustainable and Smart Mobility Strategy – putting European transport on track for the future. 2020. Brussels. European Commission. COM (2020) 789 final. URL: https://surl.lt/udvvqt
5. Відбудова України: принципи та політика: Центр досліджень економічної політики (CEPR). 2022. URL: https://cepr.org/system/files/2022-12/reconstruction%20book_Ukrainian_0.pdf.
6. Бєлашов Є. Міжнародні транспортні проекти як стратегічний чинник розвитку залізничного транспорту. Центр економічних і соціальних досліджень. 2024. URL: https://surl.li/rtcmbu
7. Ларка Л. С. Цифрові аспекти підвищення результативності маркетингової діяльності підприємства у процесі відбудови економіки України. Електронний журнал «Ефективна економіка». 2024. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/1060/940.
8. Мірзаєв Т. Р., Білобородько О. І. Методика вибору алгоритму для розв’язання задачі маршрутизації транспортних засобів. Актуальні проблеми автоматизації та інформаційних технологій. Том 28. 2024. С. 205-212. DOI: http://dx.doi.org/10.15421/432419.
9. Головіна О. Сучасні технології в управлінні транспортною логістикою. International Science Journal of Management, Economics & Finance. 2(3). С. 35-42. 2023. DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjmef.20230203.04.
10. Чебанова О. П., Волохов В. А. Використання технологій машинного навчання для оптимізації логістики. Вісник економіки транспорту і промисловості. № 83. 2023. С. 278-283. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vetp_2023_83_33.
11. Oglih V, Shapovalov A. Innovative development of the transport automobile system of Ukraine: problems and prospects. Monograph 28. Katowice. Katowice: Katowice School of Technology. Poland. 2019. P. 193-200. URL: URL: www.wst.com.pl.
12. Oglih V, Shapovalov A. Digital transformation in the transport industry: a test and new horizons for business. Monograph 42. Katowice. Katowice: Publishing House of Katowice School of Technology. Poland. 2020. P. 286-298. URL: URL: www.wst.com.pl.
Опубліковано
2025-06-09
Як цитувати
Огліх, В. В., Шаповалов, О. В., Разгонов, С. А., & Леснікова, І. Ю. (2025). УПРАВЛІННЯ ТРАНСПОРТНИМИ СИСТЕМАМИ ІНТЕРМОДАЛЬНИХ ТА МУЛЬТИМОДАЛЬНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ. Системи та технології, 69(1), 145-153. https://doi.org/10.32782/2521-6643-2025-1-69.18
Розділ
МЕНЕДЖМЕНТ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають