ДЕЯКІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІН ПРОФЕСІЙНОГО ЦИКЛУ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ПРИКЛАДНОЇ МАТЕМАТИКИ З ВИКОРИСТАННЯМ ІМІТАЦІЙНОГО МОДЕЛЮВАННЯ
Анотація
У статті досліджено аспекти застосування засобів імітаційного моделювання у процесі викладання дисциплін професійного циклу для студентів спеціальності «Прикладна математика». Особливу увагу приділено демонстрації повного циклу розв’язання фахових задач – від постановки та деталізації до побудови моделі й застосування специфічних методів і відповідних програмних пакетів. Такий підхід сприяє формуванню цілісного розуміння принципів моделювання та їх практичного застосування у майбутній професійній діяльності. Також, слід зазначити його ключову роль і в науково-дослідницькій діяльності студентів, сприяючи розвитку аналітичного мислення та практичних навичок побудови, верифікації та застосування імітаційних моделей складних систем. Воно формує основу для проведення фундаментальних та прикладних досліджень, дозволяючи студентам розробляти власні моделі та методики аналізу, що є важливим для вирішення сучасних технічних та управлінських завдань.Імітаційне моделювання, у контексті підготовки фахівців з прикладної математики, виступає одним із ключових інструментів, що забезпечує не лише глибоке розуміння теоретичних основ, але й розвиток практичних навичок аналізу складних систем. Його застосування в навчальному процесі сприяє активізації аналітичного мислення студентів та формуванню важливих професійних компетентностей, необхідних для успішної діяльності в галузі комп’ютерного моделювання та суміжних сферах.У статті наведено приклади інтеграції імітаційного моделювання в різні фахові дисципліни для студентів прикладної математики, що дозволяє наочно продемонструвати можливості всебічного аналізу складних стохастичних і детермінованих процесів з урахуванням багатофакторних взаємодій. Показано, як використання методів моделювання сприяє дослідженню нелінійної динаміки систем, застосуванню багатокритеріальної оптимізації та розробці алгоритмів прогнозування реальних процесів безпосередньо в навчальному середовищі. Особливу увагу приділено впровадженню агентно-орієнтованого, дискретно-подієвого та гібридного моделювання, що спрямовано на формування ключових компетентностей у математичному аналізі, алгоритмічному проектуванні та цифровому прогнозуванні. У статті розглянуто інтеграція в навчальний процес таких інструментів моделювання, як метод скінченних елементів, стохастичне моделювання, фрактальна геометрія та моделі на основі диференціальних рівнянь, що є ключовими для розв’язання складних технічних задач. Проілюстровано можливості використання сучасних інструментів симуляційного аналізу, зокрема Aimsun, Ansys, AnyLogic, GPSS, NetLogo та Simulink, для структурного та поведінкового моделювання в межах освітньої програми з прикладної математики. Зазначено, що таке комплексне застосування методів та інструментів імітаційного моделювання суттєво впливає на формування у студентів глибоких компетентностей в алгоритмічному мисленні, чисельному моделюванні та інженерних обчисленнях, готуючи їх до успішної професійної діяльності. Запропоновано оновлення освітніх компонент через розширення практичного застосування симуляційного аналізу, посилення аналітичного компонента та впровадження міждисциплінарного підходу.
Посилання
2. Сердюк М. Є., Сафронова І. А., Зайцева Т. А. Особливості організації теоретичних онлайн-занять / Актуальні проблеми автоматизації та інформаційних технологій: збірник наукових праць. – Т. 26, 2022. – С. 87-95 DOI: http://dx.doi.org/10.15421/432211
3. Собчук В. В., Любченко В. О. Особливості викладання математичного моделювання в курсі вищої математики закладу вищої освіти для студентів технічних спеціальностей / Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. – 2023. – № 16. – DOI: https://doi.org/10.32 782/2410-2075-2023-16.15
4. Собчук В. В. та ін. Методологічні аспекти інтегрованості математичного моделювання в системі математичних дисциплін вищої школи // Теоретико-практичні проблеми використання математичних методів та комп’ютерно-орієнтованих технологій в освіті та науці: матеріали ІІІ Всеукр. конф. (Київ, 28 квіт. 2021 р.). – Київ, 2021. – С. 164–167.
5. Собчук В. В. та ін. Методологічні аспекти навчання математичного моделювання в системі університетської освіти / Interdisciplinary Studies of Complex Systems. 2022. № 21. С. 59–87. DOI: https://doi.org/10.31392/iscs.2022.21.059
6. Теоретичні та практичні аспекти використання математичних методів та інформаційних технологій в освіті і науці : монографія / за заг. ред. О. Литвин. – Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2021. – 332 с.
7. Закон України «Про освіту» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
8. Закон України «Про наукову і науково-технічну діяльність» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://surl.li/inyvnk
9. Освітньо-професійна програма «Комп’ютерне моделювання та технології програмування», рівень вищої освіти бакалавр, спеціальність 113 Прикладна математика URL: https://surl.lu/iktawz (дата звернення: 18.04.2025)
10. Стандарт вищої освіти України, перший (бакалаврський) рівень, 11 Математика і статистика, 113 Прикладна математика [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://surl.li/donpig
11. Aimsun: Mobility intelligence for decisions that count [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.aimsun.com/ (дата звернення: 21.04.2025).
12. Ansys Free student software downloads [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.ansys.com/academic/students (дата звернення: 21.04.2025).
13. AnyLogic: Simulation modeling software tools & solutions [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.anylogic.com/ (дата звернення: 21.04.2025).
14. NetLogo home page [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://ccl.northwestern.edu/netlogo/ (дата звернення: 21.04.2025).
15. Simulink – Simulation and model-based design – MATLAB [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.mathworks.com/products/simulink.html (дата звернення: 21.04.2025).