МЕТОД ОПТИМІЗАЦІЇ РОБОТИЗОВАНОЇ ТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ ПОРТОВОЇ ПЕРЕРОБКИ ВАНТАЖОПОТОКУ

Ключові слова: мінімізація вартості транспортної системи, метод гілок і границь

Анотація

Стаття присвячена розробці методу структурної оптимізації функціонування транспортної системи роботизованих транспортних засобів переробки контейнерів та вантажів в порту на основі модифікації методу гілок і границь. Актуальність даної статті обумовлена тим, що близько половини обсягів всіх міжнародних перевезень здійснюються морським транспортом, а продуктивність їх переробки в портах з урахуванням митного оформлення і контролю напряму залежить від ефективності функціонування портових транспортних систем. Однією із найбільш ефективних технологій побудови таких транспортних систем є застосування роботизованих транспортних засобів, які забезпечують перевезення контейнерів і вантажів за технологічними маршрутами в неперервному режимі з можливістю динамічного сканування та виявлення товарів заборонених до перевезення. Тому розробка і удосконалення методів оптимізації роботизованих транспортних систем портової переробки вантажів є достатньо актуальною прикладною проблемою. Метою даної статті є розробка алгоритму структурної оптимізації роботизованої транспортної системи забезпечення перевезень вантажів і контейнерів технологічними маршрутами при їх портовій переробці на основі модифікації методу гілок та границь. У відповідності із запропонованим підходом в якості критерія оптимізації використовується функція мінімізації витрат на формування структури та функціонування елементів транспортної системи. В процесі пошуку оптимального варіанту структури транспортної системи застосовується метод гілок і границь в якому для розбиття поточної множини розв’язків задачі на підмножини розгалуження використовується принцип можливих варіантів. Для підмножин розгалуження обчислюються нижні оцінки значень цільової функції вибору оптимальної моделі. В якості умови виключення неефективних варіантів і припинення розгалуження для задачі структурної оптимізації визначено умову забезпечення максимально можливої продуктивності перевезень обраними робокарами, що мають меншу вартість. За результатами проведених досліджень встановлено, що розроблений алгоритм дозволяє визначити оптимальну структуру роботизованої транспортної системи, яка за умови її мінімальної вартості забезпечує максимально можливу продуктивність переробки вантажів і контейнерів в порту. При цьому запропонований підхід допускає узагальнення для випадку побудови оптимальної структури транспортної системи з максимальною продуктивністю та мінімально можливою вартістю.

Посилання

1. Прейгер Д. К., Собкевич О. В., Ємельянова О. Ю. Реалізація потенціалу транспортної інфраструктури України в стратегії посткризового економічного розвитку: аналітична доповідь. Київ: НІСД, 2011. 37 с. URL: http://www.niss.gov.ua/public/ File/ 2011_nauk_ an_rozrobku/transport.pdf.
2. Кузьменко К. М. Основні аспекти розвитку транспортного комплексу України за критеріями інтеграції. Розвиток методів управління та господарювання на транспорті. 2021. № 1 (74). С. 52-64.
3. Репіч Т. А., Великий Д. Ю. Оптимізація логістичної інфраструктури міжнародних вантажних перевезень. Ефективна економіка. ДДАЕУ. 2017. № 1. – URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5377.
4. Пасічник А. М. Методологія формування логістичної транспортно-митної інфраструктури в Україні: монографія /за ред. А. М. Пасічника. Дніпропетровськ, УМСФ. 2016. 168 с.
5. Кузьменко А. В. Досвід та закономірності формування світової транспортно-логістичної інфраструктури. Науковий огляд, 2015. № 7(17). С. 5-18.
6. Рудь І. Транзитний морський потенціал України: сучасні реалії та перспективи. Україна: події, факти, коментарі. 2016. № 5. С. 65-71. URL: http://nbuviap.gov.ua/images/ukraine/ 2016/ukr5.pdf.
7. MacNeil A. and Ghosh S. Gender imbalance in the maritime industry: Impediments, initiatives, and recommendations. Australian Journal of Maritime and Ocean Affairs. 2016. 9(1). P. 42-55.
8. Review of Maritime Transport. Report by the UNCTAD. New York and Geneve: UN. 2019. 116 p.
9. Самановская К. А. Перспективи розвитку транзитних мультимодальних контейнерних перевезень вантажів. URL: http://tsi.lv/sites/editor/science/ art1.pdf.
10. Pasichnyk A. Analysis of the condition of transport-customs infrastructure and efficiency of the transit potential of Ukraine. Promoting the European integration processes in the Eastern Partnership countries: national and regional policy instruments: monograph / NAS of Ukraine. SI “Institute of Regional Rsearch”/ ed. by Kh. Prytula and I. Horga. Lviv, 2022. P. 191-214.
11. Land A.H., Doig A.G. An automatic method of solving discrete programming problems. Econometrics. 1960. V. 28. P. 497-520.
12. Мельник І.М., Піднебесна Г.А. Особливості застосування методу гілок і границь для розв’язання задачі вибору оптимальної регресійної моделі. Індуктивне моделювання складних систем. МННЦ ІТС НАН України. Київ, 2012. В. 4. С. 128-135.
13. Мельник І.М. Метод гілок і границь для розв’язання задачі вибору оптимальної регресійної моделі як задачі дискретної оптимізації. Індуктивне моделювання складних систем. МННЦ ІТС НАН України. Київ, 2009. С. 131-139.
14. Крижанівський Б. Використання методу гілок і меж при розв’язанні задач лінійного цілочислового програмування: матеріали науково-технічної конференції «Наука. Освіта. Молодь». УДПУ, 2016. URL: https://library.udpu.edu. ua/library_files/stud_konferenzia/2016_1 /85.pdf
15. Кравченко Є. І. Алгоритм гілок та меж для задачі формування команди та пошуку інвесторів для стартап-проектів. Науковий огляд. НТУ “КПІ ім. І. Сікорського”, 2018. № 6(49). С. 64-72.
Опубліковано
2023-12-18
Як цитувати
Пасічник, А. М., Худа, Ж. В., & Циба, В. В. (2023). МЕТОД ОПТИМІЗАЦІЇ РОБОТИЗОВАНОЇ ТРАНСПОРТНОЇ СИСТЕМИ ПОРТОВОЇ ПЕРЕРОБКИ ВАНТАЖОПОТОКУ. Системи та технології, 66(2), 5-12. https://doi.org/10.32782/2521-6643-2023.2-66.1
Розділ
ПРИКЛАДНА МАТЕМАТИКА