ОПТИМІЗАЦІЯ ТРАНСПОРТНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ СХЕМИ ПЕРЕВЕЗЕННЯ СІЛЬГОСППРОДУКЦІЇ В ОСОБЛИВИХ УМОВАХ УКРАЇНИ
Анотація
Стаття присвячена удосконаленню транспортно-технологічної схеми перевезення сільгосппродукції в умовах воєнного стану. Визначено оптимальний маршрут для перевезення. Розраховані показники собівартості перевезення сільгосппродукції. Україна є одним з найбільших виробників зернових культур, серед яких головне місце посідає пшениця, а також просо, сорго, кукурудза, жито, овес, ячмінь і рис, які використовуються в харчовій промисловості, тваринництві та в секторі відходів тваринництва. В умовах війни дане питання стало чи ненайважливішим через загрозу дефіциту запасів зерна у більшості країн, які кожного року закупляли його у нашої держави Актуальність донної статті обумовлена тим, що в умовах війни перевезення зерна автомобільним транспортом виходять на першу позицію на ринку вантажних перевезень за обсягом на рівні із залізничним, адже це єдині види транспорту, які мають змогу функціонувати в період війни в Україні. Альтернативні види транспорту втратили можливість працювати в повній мірі або ж взагалі недоступні [3]. Авіапростір повністю закритий, більша частина портів знаходяться в тимчасовій окупації або не мають змоги працювати в повній мірі, бо їх інфраструктура частково зруйнована. Отже, автомобільні перевезення стають одним з головних шляхів експорту зернових культур. Метою даної статті є оптимізація шляхів підвищення ефективності управління процесом перевезення вантажів та організація доставки вантажу (на прикладі зернових культур) в умовах воєнного стану. Визначено за критерієм мінімізації загальних транспортних витрат и оптимальний план перевезень пшениці від постачальників до підприємств та порту. З’яовано, яка частина загальних транспортних витрат припадає на перший етап перевезень (від постачальників до розподільчих пунктів), а яка на другий (з розподільчих пунктів до кінцевих пунктів). В результаті застосування інтернет-ресурсів «Трипілля» і “DeGruz” зведені дані про За результатами було отримано оптимізований план перевезення, проведено порівняння витрат на перевезення до і після оптимізації, вартість якого суттєво зменшилася у порівнянні з попереднім, а саме на 9%, що в період війни є вагомим результатом.
Посилання
2. Урожай воєнного стану: скільки зберуть у 2022 році і як це вплине на наступний рік. URL: https:// lb.ua/economics/2022/09/03/528245_urozhay_voiennogo_stanu_skilki.html.
3. Очеретенко С. В., Дмитрієва К. С. Дослідження питання удосконалення системи доставки вантажів у міжнародному сполученні на автотранспортних підприємствах. Комунальне господарство міст. Серія: Технічні науки та архітектура. 2018. № 140. С. 76–80.
4. Черемісіна С. Г., Россоха В. В. Ефективність виробництва зернових культур в Україні: аналіз сучасного стану та перспективи підвищення. Економіка АПК. 2021. № 6. С. 54–67.
5. Обсяг виробництва, урожайність та зібрана площа сільськогосподарських культур за їх видами по регіонах. Держстат України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/.
6. Google Maps. URL: https://www.google.com.ua/maps/@48.4613372,35.0627573,13z?hl=uk&authuser= 0.
7. Логістика експорту зерна. URL: https://ambarexport.ua/blog/grain-export-logistics.
8. Автомобільна логістика у воєнний час: ціни, стан доріг та перетин кордону. URL: https:// latifundist.com/spetsproekt/968-avtomobilna-logistika-u-voyennij-chas-tsini-stan-dorig-ta-peretin-kordonu.
9. Розрахунок відстані та вартості перевезення зерна. URL: https://tripoli.land/ua/logistics/zelenodolsk-- to--vishnevoe-pyatihatskiy.
10. Аулін В.В., Гриньків А.В., Голуб Д.В., Лисенко С.В. Методичні вказівки для самостійної роботи студентів з навчальної дисципіни «Організація послуг та управління на в автомобільному транспорті» судентів напряму підготовки спеціальностей 274 «Автомобільний транспорт» та 275.