МАТЕМАТИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ АЕРОДИНАМІКИ ТА ДИНАМІКИ РУХУ ТРАНСПОРТНИХ АПАРАТІВ ТИПУ MAGLEV З ВИКОРИСТАННЯМ МЕТОДУ ДИСКРЕТНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ

Ключові слова: аеродинаміка транспортних апаратів, числові методи, метод дискретних вихорів, математичне моделювання, інтегральні сингулярні рівняння, динаміка руху.

Анотація

Перехід суспільства на якісно новий технічний рівень є, центральною ланкою сьогодення. Високі темпи науково- технічного розвитку і глобалізації економіки в XXI ст. вступає у протиріччя з невисокими темпами розвитку і можливостями модернізації існуючих транспортних систем. Необхідні ефективні якісні технічні рішення з кардинального якісного підвищення швидкостей та пропускної здатності транспортних систем. Необхідною вимогою є зниження енергетичних затрат та підвищення безпеки. Окрім цього формуються жорсткі екологічні вимоги. Економічного зростання України можуть сприяти проривні технологічні рішення в галузі транспортних систем.. Впровадження нових технологій на нових фізичних принципах може сприяти якісному стрибку економічного розвитку країни. Розробка та впровадження таких нових технологій, як Maglev та Hyperloop є необхідною умовою науково-технологічного розвитку суспільства. Проте створення такого високошвидкісного транспорту з застосування вказаних технологій вимагає вирішення цілого ряду наукових проблем. В статті розглянуто зв’язану задачу моделювання аеродинаміки та динаміки руху швидкісних наземних транспортних апаратів. Для ефективного використання аеродинамічних ефектів пропонується обладнати транспортний апарат крилом, завдяки якому будуть розвантажуватися магнітолевітаційні пристрої. Це дозволить більш зменшити енергозатрати на підтримку транспортного апарата над шляховою структурою. Окрім цього наявність несучих поверхонь можна використовувати для сприяння стабілізації руху. Моделювання аеродинамічних процесів проведено шляхом використання сингулярних інтегральних рівнянь. Для цього несучу систему транспортного апарата представлено набором приєднаних та вільних дискретних вихорів. Застосування моделі ідеальної рідини для розрахунку несучої системи магнітолевітуючого транспортного апарата дозволяє сформулювати аеродинамічну задачу як задачу Неймана для рівняння Лапласа. Транспортний засіб має складну геометричну форму, тому при моделюванні його обтікання передбачено кілька поверхонь сходу нестаціонарного сліду. Для розрахунку параметрів стійкості руху розв’язано систему диференціальних рівнянь динаміку руху транспортного апарата поблизу шляхової структури. Результати моделювання показали, що використання екранного ефекту, що формується під впливом близькості шляхової структури сприяє розвантаження магнітолевітаційних пристроїв. Близькість землі створює небезпеку зіткнення транспортного апарата з шляховою структурою при втраті динамічної стійкості. Наявність несучих поверхонь транспортного апарата сприяє покращенню параметрів стійкості.

Посилання

1. Дзензерский В.А., Омельяненко В.И., Васильев С.В., Сергеев С.А. Розвиток економічних та науково-технічних основ транспорту п’ятого покоління. Київ : Інститут економіки та прогнозування НАН України. 2020. 254 c.
2. Сохацький А. В. Метод дискретних особливостей як засіб проектування аеродинамічних обрисів транспортних апаратів. Журнал обчислювальної та прикладної математики. 2021. № 1 (135). C. 186–192.
3. Сохацький А. В. Теоретичні основи створення аеродинамічних компонувань перспективних швидкісних транспортних апаратів : дис. … доктора технічних наук : 05.07.01. Дніпропетровськ. 2010. 364 с.
4. The 13th International conference on magnetically levitated systems and linear drives” “MAGLEV’93”. Argona National laboratory USA. 1993. 464 p.
5. Prykhodko O., Sokhatsky A. On the aerodynamic calculation of high-speed ground transport vehicles. 17th international conference on magnetically levitated systems and linear drives. Swiss Federal Institute of technology. Lausanne, 2002. N PP05201. P. 11.
6. The 9th International Symposium on Speed-up and Sustainable Technology for Railway and Maglev Systems (STECH2021) in, Chiba, Japan, Nov. 23–25, 2021. URL: https://web.apollon.nta.co.jp/stech2021/symposium_ venue
7. The 1st International Conference on Ultra-High-Speed Transportation, March 1-2, 2021 was organized by the Technical University of Munich, Germany. URL: https://www.maglevboard.net/en/the-conferences/342-2021-brazil- ismb17-conference
8. The 25th International Conference on Magnetically Levitated Systems and Linear Drives was hosted by Changsha, PR China, October 18–19, 2022. URL: https://www.maglevboard.net/en/the-conferences/306-2022-prchina- the-maglev-2022-conference
Опубліковано
2023-07-14
Як цитувати
Сохацький, А. В. (2023). МАТЕМАТИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ АЕРОДИНАМІКИ ТА ДИНАМІКИ РУХУ ТРАНСПОРТНИХ АПАРАТІВ ТИПУ MAGLEV З ВИКОРИСТАННЯМ МЕТОДУ ДИСКРЕТНИХ ОСОБЛИВОСТЕЙ. Системи та технології, 65(1), 13-19. https://doi.org/10.32782/2521-6643-2023.1-65.2
Розділ
ПРИКЛАДНА МАТЕМАТИКА