TECHNOLOGIES OF EXCURSION AND ACCOMPANYING SERVICE IN THE SPHERE OF TOURISM AND HOSPITALITY
Abstract
The article is devoted to the analysis and systematization of technologies of excursion and accompanying services in the field of tourism and hospitality, under different interpretations of excursion and accompanying: firstly, as a tourist service, when mainly service technological techniques are used, secondly, as a method of training using primarily pedagogical techniques, thirdly, as a tool of advertising and popularization with a priority based on marketing tools and PR technologies. The common and distinctive features between an excursion and accompanying are substantiated, the concept of an excursion and accompanying event (EAE) is proposed. The author’s technological scheme of accompanying a typical one-day cognitive bus tour is given as an example and basis for the formation of standards of tourist accompanying in the conditions of the «economy of impressions».Individual services and in general the activities related to the preparation and conduct of excursions and accompaniment, as well as excursion and accompaniment support for tourist trips, educational, business and advertising events, are substantively and technologically complex operations that require a fairly wide range of professional knowledge, skills and personal characteristics of its providers, including high responsibility (including financial), awareness of operating Google maps and creating content for social networks, stress resistance and efficiency in making decisions, taking into account the huge range of possible unforeseen situations during the trip. The distinction between excursion and accompaniment depends on the ratio of excursion and accompaniment services. In modern conditions, it can be considered relevant to improve, create and implement national standards and educational, methodological and instructional and regulatory materials on tourist support, taking into account international standards. But both the excursion and the tourist travel program as a whole are the result of a creative process, where creativity, unusualness and an individual approach are valued. Therefore, the processes of excursion and support services cannot be subjected to absolute formalization. In standardizing of the technological processes of tourist accompaniment and conducting excursions in the conditions of the «experience economy», it is worth finding a «golden mean» between ensuring high quality services and manifestations of creative imagination and creativity.
References
2. Білянська М. М., Бондаренко Л. І., Лазебна О. М. Застосування методу інтерпретації в процесі проведення екскурсій екологічного спрямування. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 70. Т. 1. С. 36–41.
3. Богатирьова Г. А., Ніколайчук О. А., Романуха О. М., Снігур К. В. Організація туристичної діяльності: методика та практика : навч. посіб. Кривий Ріг: ДонНУЕТ, 2020. 159 с.
4. Боярська М. О. Сутність та визначення економіки вражень на сучасному етапі розвитку економіки України. Молодий вчений. 2016. № 4. С. 25–27.
5. Верес К. О. Інноваційні технології в екскурсійному супроводі. SWorld. 2014. Т. 34. Вип. 2. С. 29–34.
6. Гаврилюк О. В., Півньова Л. В. Економіка вражень – новий креативний тренд туристичного бізнесу. Тези доповідей ІV Міжнар. наук.-практ. конф.-фестивалю «Нематеріальна культурна спадщина як сучасний туристичний ресурс: досвід, практики, інновації» (м. Київ, 20-21 травня 2021 р.). Київ: Вид. центр КНУКіМ, 2021. С. 335–339.
7. Галасюк С. С. Проблемні питання організації діяльності фахівців туристичного супроводу в Україні. Глобальні та національні проблеми економіки. 2015. Вип. 7. С. 566–569.
8. Горб К. М., Корнєєв М. В., Кучер М. М. Гостинність в готельно-ресторанному та туристичному бізнесі: загальні засади досліджень та особливості підготовки фахівців. Науковий погляд: економіка та управління. 2024. № 1 (85). С. 111–119.
9. Горб К. М., Корнєєв М. В., Кучер М. М. Комунікативні компетентності персоналу в туристичному, готельному, ресторанному менеджменті та маркетингу. Науковий погляд: економіка та управління. 2025. № 1 (89). С. 74–79.
10. Гудкова Н. Інтерпретація спадщини: як проводити екскурсії цікаво. URL: https://www.britishcouncil.org.ua/heritage-interpretation-how-make-excursions-camptivating
11. Джинджоян В. В., Тесленко Т. В., Горб К. М. Інноваційні технології в туризмі та гостинності: навчальний посібник. Київ: Видавництво «Каравела», 2022. 340 с.
12. Дишкантюк О. В. Економіка вражень – сучасний етап розвитку суспільного виробництва. Економіка харчової промисловості. 2016. Том 8. Вип. 4. С. 3–9.
13. Касинець О. В. Ефективна підготовка фахівців туристичного супроводу (екскурсоводів) – потреба сучасності. Сучасні тенденції розвитку науки і освіти в умовах поглиблення євроінтеграційних процесів : збірник тез доповідей ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції, 17-18 травня 2018 р., Мукачево / Ред. кол. : Т. Д. Щербан (гол. ред.) та ін. Мукачево : Вид-во МДУ, 2018. С. 432–434.
14. Кіптенко В. К., Малиновська О. К. Організація екскурсійних послуг: Підручник. Херсон : ОЛДІ- ПЛЮС, 2018. 518 с.
15. Коваленко О. В. Визначення професійних компетентностей, якими повинен володіти фахівець туристичного супроводу (гід-екскурсовод). Проблеми та шляхи реалізації компетентнісного підходу в сучасній освіті: матеріали Міжнародної науково-методичної Інтернет-конференції, 14-15 травня 2020 року / за заг. ред. О. А. Жукової. Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2020. C. 57–62.
16. Коваленко О. В. Особливості підготовки фахівців туристичного супроводу (гідів-екскурсоводів) у країнах Європейського Союзу. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрого- бич : Видавничий дім «Гельветика», 2020. Вип. 27, том 3. С. 102–106.
17. Король О. Д. Організація екскурсійних послуг у туризмі : навч.-метод. посібник. Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2016. 144 с.
18. Крівенко Є. Є., Поколодна М. М. Сучасні інноваційні форми проведення екскурсій. Матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. «Сучасні тенденції розвитку індустрії туризму та гостинності: глобальні виклики»(м. Харків, 15 квітня 2024 р.). Харків: ХНУМГ імені О. М. Бекетова, 2024. С. 252–254.
19. Лисюк Т. В., Терещук О. С., Дмитрук О. О. Екскурсійне обслуговування у структурі туристичного продукту. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 28 (1). С. 175–178.
20. Машіка Г. Особливості використання мобільних додатків в організації та проведенні екскурсій. Інновації та технології в сфері послуг і харчування. 2024. № 1 (11). С. 32–39.
21. Мистецтво інтерпретації природи: найцікавіше з тренінгу WWF Україна для Київського зоопарку. 2019. URL: https://wwf.ua/?344371/interpretation-zoo
22. Мілінчук О. В., Кириєнко Ю. О. Стандартизація вітчизняних туристичних послуг в контексті європейської інтеграції. Вісник Житомирського державного технологічного університету. Серія : Економічні науки. 2015. № 2. С. 169–174.
23. Нещеретний Б. С., Поколодна М. М. Використання інноваційних технологій на екскурсіях. Матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. «Сучасні тенденції розвитку індустрії туризму та гостинності: глобальні виклики» (м. Харків, 15 квітня 2024 р.). Харків: ХНУМГ імені О.М. Бекетова, 2024. С. 254–255.
24. Організація туризму: підручник / За заг. ред. д.е.н., проф. В. Я. Брича. Тернопіль : ТНЕУ, 2017. 448 с.
25. Паньків М. М. Економіка вражень як інструмент застосування готельного продукту. Гостинність, сервіс, туризм: досвід, проблеми, інновації. Матеріали Х Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Київ, 6-7 квітня 2023 р.). Київ: КНУКІМ, 2023. С. 370–371.
26. Сокол Т. Г. Визначення фахових компетентностей професійної підготовки фахівців туристичного супроводу з урахуванням вимог сучасного інформаційного суспільства. Інтернет-освіта-наука-2016 : Матеріали Десятої міжнародної науково-практичної конференції ІОН-2016 (11-14 жовтня 2016 р.). Вінниця: ВНТУ, 2016 С. 117–118.
27. Сокол Т. Професійна підготовка туристичних гідів в Україні у світлі європейських вимог. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія : Туризм. 2019. Т. 2. № 2. С. 157–163.
28. Технологія туристичної діяльності : лабораторний практикум / укл. Т. Д. Cкутар. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2020. 64 с.
29. Чубукова О. Ю., Яренко А. В. Економіка вражень: передумови зародження, головні ідеї, економічна сутність. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Серія : Економічні науки. 2016. № 6. С. 92–98.