DEPENDENCE MODEL OF FREIGHT TURNOVER IN ROAD TRANSPORT ON THE PRICE OF A-95 GASOLINE

Keywords: road transport, freight turnover, model, approximation reliability

Abstract

Road transport ranks second in Ukraine among modes of transport in terms of freight volume. This is why there is a need to study, model, analyze, and forecast freight traffic in road transport. The behavior and value of any economic indicator depend on a multitude of factors, but it is impossible to take all of them into account. However, this is not necessary. Typically, only a limited number of factors significantly influence the indicator under study. The impact of other factors is so negligible that ignoring them does not lead to substantial deviations in the behavior of the object under analysis. A key prerequisite for a quality analysis and forecast is identifying and considering only the dominant factors in the model. One of the most important factors influencing road freight traffic is the price of fuel. This paper examines the issue of modeling road freight traffic depending on the price of A-95 gasoline. To construct the mathematical model, statistical data from the State Statistics Service of Ukraine was used. To automate the process of building the model of the dependence of freight volume on road transport on the price of A-95 gasoline, this study employed the capabilities of the Excel spreadsheet processor. To ensure the reliability of the constructed model, the regression line option with the highest approximation value was selected among those offered in Excel. This work adheres to all the requirements for the main stages of mathematical modeling of a real-world process: the problem is stated, the key influencing indicator is identified, the methodology for constructing the mathematical model is presented, the developed model of the real process is analyzed, and the application of the obtained results for the practical task of forecasting road freight traffic for the year 2025 is considered. The results obtained in this study play an important role in planning the volume of goods transported by road and in analyzing the volume of external and internal trade in goods.

References

1. Пащенко Ю.Є., Никифорук О.І., Чмирьова Л.Ю., Чернявський Ю.І. Науково-методичні основи формування стратегії розвитку транспортно-дорожнього комплексу. Стратегічні пріоритети та сучасні завдання розвитку реального сектору економіки України: колективна монографія РВПС України НАН України. Черкаси, 2007. С. 197–230.
2. Nykyforuk O., Stasyuk O., Chmyrova L., Fediai N. System of digital transformation indicators in transport sector. European Journal of Intelligent Transportation Systems. 2019. № 1(2). P. 3–12. DOI: 10.31435/rsglobal_ejits/ 31072019/6576.
3. Лебідь В.В., Мейш Ю.А., Майбородіна Н.В., Герасименко В.П. Застосування математичного моделювання до побудови лінійної багатофакторної моделі перевезень вантажів у міжнародному сполученні. Вісник Національного транспортного університету. Серія «Технічні науки». 2022. № 51. С. 260 – 266. DOI: 10.33744/2308-6645-2022-1-51-260-266.
4. Barbir I. Regulatory and legal support of the process of involving Public Private Partnership in the field of socio-transport infrastructure at the local level in Ukraine. International Journal of Public Administration, Management and Economic Development. 2021. Vol. 6, № 1, P. 3–6.
5. Didkivskyi V. Development of public management system of transport safety on commercial transport by the reforming of the public authorities structure. East European Scientific Journal. 2021. Vol. 3 (67), № 5. Р. 67–72.
6. Деревянко Б. В. Заходи підвищення рівня безпеки руху автомобільного транспорту в Україні. Розвиток сталої мобільності: глобальні та локальні рішення : матеріали міжнар. наук.-практ. конф., Кропивницький, 15 листоп. 2024 р. Кропивницький, 2024. С. 69–71.
7. Терентьєв О. М., Сергієнко М. І., Смоляр В. Г. Вплив промислового автомобільного транспорту на навколишнє середовище. Енергетика : економіка, технології, екологія : науковий журнал. 2020. № 3 (61). С. 85–91.
8. Олішевська В. Є. Екологічний вплив автомобільного транспорту на навколишнє середовище. Інноваційні технології підготовки кадрів для промисловості та транспорту : зб. наук. пр. міжнар. конф., м. Дніпро, 28-29 квітня 2023р. Дніпро, 2023. С. 147–152.
9. Дмитрів І., Скиба М. Вплив вікової структури парку легкових автомобілів на екологію великого міста. Молодий вчений. 2022. № 8 (108). С. 8–12. DOI: 10.32839/2304-5809/2022-8-108-3.
10. Майбородіна Н. В. Економетрика : навч. посіб. Ніжин: ПП Лисенко М. М., 2021. 280 с.
11. Державна служба статистики України. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 08.04.2025).
Published
2025-06-09
How to Cite
Maiborodina, N. V., & Gerasymenko, V. P. (2025). DEPENDENCE MODEL OF FREIGHT TURNOVER IN ROAD TRANSPORT ON THE PRICE OF A-95 GASOLINE. Systems and Technologies, 69(1), 222-229. https://doi.org/10.32782/2521-6643-2025-1-69.26
Section
АВТОМОБІЛЬНИЙ ТРАНСПОРТ